PARK 24 | Urządzenia i instalacje
8459
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-8459,ajax_leftright,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-3.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Urządzenia i instalacje

Tutaj znajdą Państwo opisy urządzeń i instalacji
znajdujących się obecnie w Parku 24.

Na ich podstawie nauczyciele mogą przygotowywać własne koncepcje zajęć dla klas i realizować je na przestrzeni Parku.

ŚCIEŻKA EDUKACYJNA

Jak to działa?

Jak wygląda liść klonu, brzozy, kasztanowca? Czy to ślad łapy niedźwiedzia, a może wydry? Wiele pytań, wiele dróg, a odpowiedzi tuż pod stopami.

Spacerując po ścieżkach Parku 24 nauczysz się nazywać drzewa w oparciu o wygląd ich liści, a także będziesz potrafił rozpoznać, jakie zwierzę pozostawiło określony odcisk łapy.

INSTRUMENTY MUZYCZNE

Jak to działa?

Cymbałki (ksylofon) – uderzaj pałeczką (młoteczkiem) w płytki. Każda z nich wydaje inny dźwięk. Pobudzaj ksylofon do grania, uderzając sztabki w pobliżu ich górnego końca lub bliżej środka. Zbadaj, jak barwa dźwięku zależy od miejsca, w które uderzasz.

Bębenki – uderzaj w bębenki pałkami, dłonią lub palcami. Spróbuj potrzeć dłonią powierzchnię bębenków. Każdy wyda inny dźwięk. Zbadaj, jak barwa dźwięku zależy od wielkości bębna oraz sposobu uderzania.

DWA ZWIERCIADŁA

Jak to działa?

Zwierciadłami płaskimi są m.in. lustra, powierzchnie cieczy, wypolerowane metale. Światło, które pada na płaską powierzchnię, jest od niej odbijane. Dwa lustra, ustawione równolegle, powielają liczbę odbić, ponieważ muszą „odzwierciedlić” dale światła podane przez siebie nawzajem. Tego typu ustawienie zwierciadeł powoduje wielokrotne odbicia.

Przejrzyj się w zwierciadłach, najlepiej ustawić się między nimi. Możesz zaobserwować zwielokrotnienie obrazu, którego jesteś częścią. Podobnie należy postępować, gdy w doświadczeniu bierze udział kilka osób – efekt może być jeszcze ciekawszy.

TELEGRAF AKUSTYCZNY

Jak to działa?

Dźwięki, które słyszymy powstają z drgań powietrza. Droga jest następująca: źródło dźwięku wibruje i wymusza drgania na najbliższych cząsteczkach powietrza, które przekazują impuls sąsiadkom, aż ten dotrze do odbiornika – naszych uszu. W przestrzeni, która nie jest ograniczona, fala dźwiękowa rozchodzi się w różnych kierunkach, natomiast rura telegrafu ogranicza zasięg dźwięku i prowadzi go wprost do osoby słuchającej.

Dwie osoby dzielą się zadaniami: jedna staje przy lejkowatej części telegrafu i mówi do niej, a druga, która jest przy odbiorczym końcu urządzenia, słucha komunikatów. Wymieniajcie się rolami i różnicujcie głośność mówienia.

GENERATORY ZŁUDZEŃ OPTYCZNYCH

Jak to działa?

Obraz wyświetla się na siatkówce oka i zostaje przekazany do mózgu, gdzie jest przetwarzany. Bywa, że podany obiekt interpretowany jest w sposób błędny ze względu na różne czynniki, m.in. użyte kolory, cienie, kontrast, kontekst (zestawienie przedmiotu z innymi, otaczającymi go rzeczami).

KOLOROWE SEKTORY

KRATER

KOLOROWY KRATER

Tarcza z kolorowymi sektorami ma swój początek w doświadczeniach prowadzonych przez Newtona. Podczas obracania obiektu, poszczególne plamy barwne zlewają się w jeden kolor.

Przyjrzyj się tarczy. Zakręć ją z mniejszą, a następnie większą prędkością. Wpatruj się w kolorowy wzór na tarczy. Zamiast kolorowych sektorów dostrzeżesz jednobarwną plamę. Zwróć także uwagę na kolory, które pojawiają się w trakcie mrugania.

Krater zawiera czarne i białe plamy, które poprzez konkretne ich wyprofilowanie (wprowadzenie grubszych i cieńszych linii) stwarzają złudzenie, że obiekt jest trójwymiarowy.

Przyjrzyj się tarczy. Zakręć ją z mniejszą, a następnie większą prędkością. Wpatruj się w kolorowy wzór na tarczy. Zamiast płaskich różnokolorowych plam zobaczysz trójwymiarową bryłę.

Kolorowy krater zawiera plamy barwne, które poprzez konkretne ich wyprofilowanie (wprowadzenie grubszych i cieńszych linii) stwarzają złudzenie, że obiekt jest trójwymiarowy.

Przyjrzyj się tarczy. Zakręć ją z mniejszą, a następnie większą prędkością. Wpatruj się w kolorowy wzór na tarczy. Zamiast płaskich różnokolorowych plam zobaczysz trójwymiarową bryłę.

iluzje optyczne sektory 0001
iluzje optyczne krater 0001
iluzje optyczne kolorowy krater 0001

PLATFORMA OBROTOWA

Jak to działa?

Kiedy idziesz w jedną stronę, karuzela kręci się w przeciwnym kierunku. Dzieje się tak ze względu na zasadę zachowania momentu pędu, który zależy od masy, rozmiarów i prędkości obrotowej układu. Aby utrzymać się na wirującej platformie, musisz pochylić się do jej środka. Pozycja ta powoduje powstanie poziomej składowej siły grawitacji skierowanej do środka karuzeli, równoważącej siłę odśrodkową, a ta zwrócona jest na zewnątrz karuzeli. Przejście wzdłuż średnicy obracającej się karuzeli jest trudne z uwagi na występującą w takim układzie siłę Coriolisa, która działa na nas w kierunku prostopadłym do toru marszu.

Stań na obwodzie nieruchomej karuzeli. Zacznij iść wzdłuż obwodu. Co się dzieje? Zatrzymaj się. Zmień kierunek ruchu na przeciwny. Co obserwujesz? Stań na brzegu karuzeli. Poproś o jej rozkręcenie. Kiedy karuzela się kręci, spróbuj przejść wzdłuż jej średnicy z jednego brzegu na drugi.

PIASKOWNICA MAŁEGO ARCHEOLOGA

Jak to działa?

Piaskownica do zabawy w archeologa przywołuje minione epoki i rozbudza wyobraźnię dzieci. Młodzi badacze z młoteczkami i szczoteczkami, centymetr po centymetrze odkrywają zaginiony świat.

W piaskownicy zakopane są skamieniałości z dawnych epok, np. szkielet dinozaura. Dzieci mogą samodzielnie odkopywać ukryte szczątki, czyli w trakcie zwykłej zabawy wcielają się w rolę odkrywcy – archeologa.

AMFITEATR

Jak to działa?

Amfiteatr w Parku 24 służy do prezentacji doświadczeń naukowych. W tym miejscu odbywają się także pokazy pracy klas i innych grup zorganizowanych, które biorą udział w zajęciach proponowanych przez Nowoczesny Parku Edukacyjny w Stalowej Woli